Algemene Voorwaarden Upways

 

1 DEFINITIES

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

1.1 Opdrachtgever: elke natuurlijke of rechtspersoon die Opdrachtnemer om een offerte heeft verzocht, dan wel aan wie Opdrachtnemer een offerte heeft verzonden of met wie Opdrachtnemer over de totstandkoming van een Overeenkomst onderhandelt, dan wel met wie Opdrachtnemer een Overeenkomst heeft gesloten.

1.2 Opdrachtnemer: Upways, gevestigd aan de Spoorstraat 153, 6591 GT te Gennep.

1.3 Opdracht(-bevestiging) c.q. Overeenkomst: elke overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever tot het leveren van zaken, het verrichten van werkzaamheden, het leveren van diensten of het verlenen van (gebruiks)rechten ten aanzien van intellectueel eigendom, al dan niet vervat in software of combinaties van bovenstaande, waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, alsmede elke aanvulling daarop of wijziging daarvan.

1.4 Partijen: Opdrachtgever en Opdrachtnemer tezamen.

1.5 Schriftelijk/op schrift: per brief of per e-mail.

 

2 TOEPASSELIJKHEID

2.1 Aan Opdrachtnemer verstrekte opdrachten worden uitsluitend aanvaard en uitgevoerd onder toepasselijkheid van deze algemene voorwaarden, tenzij van de inhoud van deze algemene voorwaarden in de opdrachtbevestiging of overige op schrift gemaakte afspraken uitdrukkelijk wordt afgeweken. Bij tegenstrijdigheid tussen deze algemene voorwaarden en de opdrachtbevestiging en/of overige op schrift gemaakte afspraken, prevaleren de afspraken in de opdrachtbevestiging en/of overige gemaakte schriftelijke afspraken.

2.2 De toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt door Opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen.

 

3 OMVANG EN DUUR VAN DE OVEREENKOMST

3.1 De Overeenkomst wordt uitsluitend gevormd door de getekende opdrachtbevestiging (dan wel de schriftelijk geaccepteerde offerte) tezamen met deze algemene voorwaarden, tenzij na het sluiten van de Overeenkomst schriftelijk uitdrukkelijk anders tussen Partijen is overeengekomen. Een eventueel door Opdrachtnemer uitgebrachte offerte is te allen tijde vrijblijvend, in die zin dat daaruit nul en generlei verplichtingen voorvloeien voor Opdrachtnemer.

3.2 De Overeenkomst komt in de plaats van, en vervangt, alle eerdere voorstellen, correspondentie, afspraken of andere communicatie, waaronder de offerte, schriftelijk dan wel mondeling gedaan.

3.3 De Overeenkomst wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de inhoud, aard of strekking van de verleende Opdracht voortvloeit dat deze voor een bepaalde tijd is aangegaan.

 

4 MEDEWERKING DOOR DE OPDRACHTGEVER

4.1 Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat alle gegevens en bescheiden, welke Opdrachtnemer overeenkomstig diens oordeel nodig heeft voor het correct en tijdig uitvoeren van de verleende Opdracht, tijdig en in de door Opdrachtnemer gewenste vorm en wijze aan Opdrachtnemer ter beschikking worden gesteld.

4.2 Opdrachtgever dient ervoor zorg te dragen dat Opdrachtnemer onverwijld wordt geïnformeerd over feiten en omstandigheden die in verband met de correcte uitvoering van de Opdracht van belang kunnen zijn.

4.3 Opdrachtgever is verantwoordelijk voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan Opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze via of van derden afkomstig zijn.

 

5 UITVOERING VAN DE OPDRACHT

5.1 Alle werkzaamheden en/of diensten die door Opdrachtnemer worden verricht, worden uitgevoerd naar diens beste inzicht en vermogen. Ten aanzien van de overeengekomen werkzaamheden en/of diensten is sprake van een inspanningsverplichting van Opdrachtnemer, tenzij uitdrukkelijk anders is bepaald.

5.2 Tenzij uit de aard van de Opdracht anders voortvloeit zal Opdrachtgever het door Opdrachtnemer noodzakelijk geachte personeel inzetten dan wel laten inzetten teneinde Opdrachtnemer in staat te stellen de werkzaamheden en/of diensten te verrichten. Deze personen zullen zorgvuldig door Opdrachtnemer worden geselecteerd.

5.3 Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop en door welke medewerk(st)er(s) de verleende Opdracht wordt uitgevoerd, doch neemt daarbij de door Opdrachtgever kenbaar gemaakte wensen zoveel mogelijk in acht. Indien in de opdrachtbevestiging (een) medewerker(s) met naam word(t)(en) genoemd, zal Opdrachtnemer zich inspannen om te bewerkstelligen dat de betreffende medewerker(s) gedurende de gehele looptijd van de Opdracht beschikbaar blijft (blijven) voor het verrichten van de werkzaamheden en /of diensten. Opdrachtnemer heeft evenwel het recht om dergelijke medewerkers te vervangen.

5.4 Opdrachtnemer kan eerst meer werkzaamheden en/of diensten verrichten en aan Opdrachtgever in rekening brengen dan waartoe de Opdracht is verstrekt, indien Opdrachtgever hiervoor vooraf toestemming heeft verleend.

5.5 Indien Opdrachtgever bij de uitvoering van de Opdracht derden wenst te betrekken, dan zal zij daartoe slechts mogen overgaan na daarover met Opdrachtnemer overeenstemming te hebben bereikt.

5.6 Indien bij de uitvoering van de werkzaamheden door Opdrachtnemer inschakeling van derden noodzakelijk is, welke niet expliciet vooraf in de Overeenkomst zijn opgenomen, dan zal Opdrachtnemer voor zover dat redelijkerwijs mogelijk is hierover voorafgaand overleg voeren met opdrachtgever.

5.7 Opdrachtgever is zelf gehouden om de kosten van deze derden te vergoeden.

5.8 Opdrachtnemer is op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige tekortkoming van deze derden.

5.9 Ingeval medewerkers van Opdrachtnemer op locatie werkzaamheden verrichten, dan draagt Opdrachtgever kosteloos zorg voor de door die medewerkers in redelijkheid gewenste faciliteiten, zoals een werkruimte met computer- en telecommunicatiefaciliteiten. De werkruimte en faciliteiten zullen voldoen aan alle geldende (wettelijke) eisen en voorschriften betreffende arbeidsomstandigheden. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden welke het gevolg is van handelen of nalaten van Opdrachtgever of van onveilige situaties in diens organisatie. Opdrachtgever zal de binnen zijn organisatie geldende huis- en beveiligingsregels tijdig aan de in te zetten medewerkers van Opdrachtnemer kenbaar maken.

5.10 Indien bij de uitvoering van de overeenkomst gebruik wordt gemaakt van telecommunicatie­faciliteiten, waaronder een draadloze internetverbinding, is Opdrachtgever verantwoordelijk voor de juiste keuze en de tijdige en adequate beschikbaarheid ervan, behoudens voor díe faciliteiten welke onder direct gebruik en beheer van Opdrachtnemer staan. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade of kosten wegens transmissiefouten, storingen of niet-beschikbaarheid van deze faciliteiten, tenzij Opdrachtgever bewijst dat deze schade of kosten het gevolg zijn van opzet of grove nalatigheid van Opdrachtnemer.

 

6 DIENSTEN

6.1 Opdrachtnemer zal diensten uitvoeren indien en voor zover dit schriftelijk met Opdrachtgever is overeengekomen.

6.2 Wanneer Partijen bepaalde diensten zijn overeengekomen, dan kan in de offerte en/of de overeenkomst een nadere invulling van de specifiek overeengekomen diensten worden opgenomen. In de offerte / overeenkomst kan tevens nader worden beschreven wat Opdrachtgever onder de overeengekomen diensten mag verwachten en wat Opdrachtnemer in dat kader van Opdrachtgever mag verwachten.

6.3 Opdrachtnemer is slechts verantwoordelijk voor het opheffen van storingen die zijn ontstaan bij normaal gebruik van de software.

6.4 Opdrachtgever dient Opdrachtnemer onmiddellijk op de hoogte te brengen als er een storing in de software optreedt.

6.5 Herstel van storingen die voortkomen uit ondeskundig of onzorgvuldig gebruik van de software, alsmede herstel van storingen die zijn ontstaan door externe oorzaken zoals onder meer bedienings­fouten, storingen in netwerkverbindingen of storingen in electriciteitsvoorziening, zullen aan Opdrachtgever in rekening worden gebracht.

6.6 Opdrachtnemer hanteert een maximale responstijd van 4 werkuur betreffende telefonisch of per e-mail ontvangen meldingen.

6.7 Opdrachtnemer is niet verplicht tot het verlenen van service als de software zonder vooraf verkregen toestemming van Opdrachtnemer blijkt te zijn aangepast door andere partijen dan Opdrachtnemer.

6.8 Telefonische bereikbaarheid is tijdens werkdagen van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur, met uitzondering van algemeen erkende feestdagen. 

 

7 GEHEIMHOUDING

7.1 Tenzij enige wetsbepaling uitdrukkelijk anders bepaalt, zijn Opdrachtgever en Opdrachtnemer verplicht tot geheimhouding tegenover derden ten aanzien van informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit enige bron hebben verkregen en waarvan zij weten of redelijkerwijs moeten weten dat dit vertrouwelijke informatie betreft.

7.2 Behoudens schriftelijke toestemming van Opdrachtgever is Opdrachtnemer niet gerechtigd om door Opdrachtgever ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie aan te wenden tot een ander doel dan waarvoor zij werd verkregen, tenzij Opdrachtnemer dit tijdens of in het zicht van een gerechtelijke procedure nodig acht.

7.3 Opdrachtnemer is evenwel te allen tijde gerechtigd tot het vermelden van de verrichte werkzaamheden en/of diensten aan (potentiële) klanten van Opdrachtnemer, bijvoorbeeld ter indicatie van de ervaring van Opdrachtnemer.

 

8 INTELLECTUELE EIGENDOM

8.1 De intellectuele eigendom van al hetgeen door Opdrachtnemer is uitgedacht dan wel vervaardigd in het kader van de Overeenkomst, behoort volledig en uitsluitend toe aan Opdrachtnemer.

8.2 Opdrachtnemer behoudt zich alle rechten van intellectuele eigendom voor die hem toekomen op grond van de Auteurswet en/of andere intellectuele wet- en regelgeving.

8.3 Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk verboden de door Opdrachtnemer uitgedachte c.q. vervaardigde producten, waaronder mede begrepen computerprogramma’s, systeemontwerpen, werkwijzen, adviezen, (model)contracten en andere geestesproducten van Opdrachtnemer, een en ander in de ruimste zin des woords, al dan niet met inschakeling van derden te verveelvoudigen, te openbaren en/of te exploiteren. Verveelvoudiging en/of openbaarmaking en/of exploitatie is slechts toegestaan na voorafgaande schriftelijke en uitdrukkelijke toestemming daartoe van Opdrachtnemer. Opdrachtgever heeft wel het recht om documenten te vermenigvuldigen voor gebruik binnen zijn eigen organisatie, indien en voor zover passend binnen het doel van de Opdracht.

 

9 OPDRACHTSOM EN HONORARIUM

9.1 In geval van een Opdracht waarvoor een opdrachtsom wordt afgesproken, worden bedrag en betalingstermijnen vastgelegd in de Overeenkomst.

9.2 Bij werkzaamheden tegen uurtarief is het honorarium van Opdrachtnemer exclusief onkosten van Opdrachtnemer en exclusief declaraties van door Opdrachtnemer ingeschakelde derden.

9.3 Alle tarieven en/of prijzen (al dan niet vooraf afgesproken) zijn exclusief omzetbelasting en andere heffingen welke van overheidswege worden opgelegd.

 

10 BETALING

10.1 Betaling door Opdrachtgever van voorschot en honorarium dient, zonder aftrek, korting of (schuld-)verrekening te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum. Betaling dient te geschieden door middel van overmaking op een door Opdrachtnemer aan te wijzen bankrekening. Bezwaren tegen ingediende facturen schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op.

10.2 Bij overschrijding van de onder 9.1 genoemde termijn, verstuurt Opdrachtnemer eenmalig een betalingsherinnering. Betaling door Opdrachtgever dient te geschieden binnen 7 dagen na de op de betalingsherinnering vermelde datum.

10.3 Bij overschrijding van de onder 9.2 genoemde termijn, is Opdrachtgever van rechtswege in verzuim. In dat geval is Opdrachtgever een rente verschuldigd van 1% per maand, tenzij de wettelijke (handels)rente hoger is in welk geval de wettelijke (handels)rente verschuldigd is. Een gedeelte van een maand wordt gerekend als hele maand. Alsdan is Opdrachtgever tevens de buitengerechtelijke kosten verschuldigd aan Opdrachtnemer, die reeds nu worden vastgesteld op ten minste 25% van de hoofdsom inclusief vervallen rente, onverminderd het recht van Opdrachtnemer om de werkelijke buitengerechtelijke kosten die dit bedrag te boven gaan, te vorderen. Niet nakoming van hetgeen omtrent betaling is overeengekomen, ontheft Opdrachtnemer van diens verplichtingen jegens Opdrachtgever, onverminderd het recht van Opdrachtnemer tot vordering van nakoming en/of (schade-)vergoeding.

10.4 Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd om bij aanvaarding van de Opdracht betaling van een voorschot door Opdrachtgever te verlangen. Indien de financiële positie en/of het betalingsgedrag van Opdrachtgever naar het oordeel van Opdrachtnemer daartoe aanleiding geeft, bij aanvang of tijdens uitvoering van de Opdracht, is Opdrachtnemer gerechtigd van Opdrachtgever te verlangen dat deze onverwijld (aanvullende) zekerheid stelt in een door Opdrachtnemer te bepalen vorm en/of een (extra) voorschot betaalt. Indien Opdrachtgever nalaat de verlangde zekerheid te stellen, is Opdrachtnemer gerechtigd, onverminderd diens overige rechten, om de verdere uitvoering van de Opdracht onmiddellijk op te schorten en is al hetgeen Opdrachtgever aan Opdrachtnemer uit welke hoofde dan ook verschuldigd is, direct opeisbaar.

 

11 KLACHTEN

11.1 Opdrachtgever is gehouden het geleverde c.q. de uitgevoerde (deel)werkzaamheden op hun werkzaamheid te (doen) onderzoeken, onmiddellijk op het moment dat de desbetreffende (deel)werkzaamheden zijn uitgevoerd en als zodanig kenbaar zijn gemaakt aan Opdrachtgever.

11.2 Klachten met betrekking tot de verrichte werkzaamheden en/of diensten en/of het factuurbedrag dienen schriftelijk aan Opdrachtnemer kenbaar te worden gemaakt, binnen 10 werkdagen na verzenddatum van de bescheiden, producten of informatie dan wel het verrichten van de dienst waarover Opdrachtgever zich beklaagt, dan wel – indien Opdrachtgever aantoont dat hij het gebrek redelijkerwijs niet eerder kon ontdekken – binnen 10 werkdagen na de ontdekking van het gebrek.

11.3 Klachten als in het tweede lid bedoeld, schorten de betalingsverplichting van Opdrachtgever niet op. Opdrachtgever is dan ook in geen geval gerechtigd om op grond van een klacht met betrekking tot een bepaalde werkzaamheid, product of dienst, betaling daarvan uit te stellen of te weigeren en evenmin van andere geleverde werkzaamheden, producten of diensten van Opdrachtnemer waarop de klacht geen betrekking heeft.

11.4 Ingeval van een terecht uitgebrachte klacht heeft Opdrachtnemer de keuze tussen aanpassing van het in rekening gebrachte honorarium of het kosteloos verbeteren of opnieuw verrichten/vervaardigen van de afgekeurde werkzaamheden, producten of diensten.

11.5 Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten, daaronder mede begrepen de onderzoeks- en juridische kosten, geheel voor rekening van Opdrachtgever. Indien komt vast te staan dat een klacht gegrond is, dan is Opdrachtnemer enkel gehouden tot het in lid 4 van dit artikel gestelde, en is Opdrachtnemer niet aansprakelijk te houden voor overige kosten.

 

12 LEVERINGSTERMIJN EN OVERMACHT

12.1 Is Opdrachtgever een vooruitbetaling verschuldigd of dient hij voor de uitvoering informatie en/of materialen ter beschikking te stellen en/of wensen of andere input door te geven, dan gaat de termijn waarbinnen de werkzaamheden dienen te worden afgerond niet eerder in dan nadat de betaling geheel door Opdrachtnemer is ontvangen, respectievelijk de informatie en/of materialen geheel aan haar ter beschikking is/zijn gesteld en/of de wensen of andere input geheel aan haar is doorgegeven. In geval van een reeds vastgestelde einddatum, wordt de einddatum verschoven evenredig aan de duur waarbinnen Opdrachtnemer nog niet in volheid de beschikking had over het in de voorgaande zin gestelde.  

12.2 Omdat de duur van de Opdracht kan worden beïnvloed door allerlei factoren, zoals de kwaliteit van de informatie die Opdrachtgever verstrekt en de medewerking die door Opdrachtgever wordt verleend, zijn de termijnen waarbinnen de werkzaamheden dienen te zijn afgerond, slechts te beschouwen als fatale termijnen indien dit schriftelijk uitdrukkelijk is overeengekomen.

12.3 De Overeenkomst kan – tenzij vaststaat dat uitvoering blijvend onmogelijk is – door Opdrachtgever niet wegens termijnoverschrijding worden ontbonden, tenzij Opdrachtnemer de Overeenkomst niet uitvoert binnen een aan hem na afloop van de overeengekomen leveringstermijn schriftelijk aangezegde redelijke termijn. Deze redelijke termijn bedraagt nimmer minder dan twee maanden. Uitsluitend na ommekomst van bedoelde redelijke termijn is Opdrachtnemer in verzuim en kan ontbinding door Opdrachtgever zijn toegestaan, mits aan de eisen van artikel 265 Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek is voldaan.

12.4 Opdrachtnemer heeft het recht de nakoming van zijn verplichtingen op te schorten als hij door overmacht tijdelijk is verhinderd zijn contractuele verplichtingen jegens Opdrachtgever na te komen. Onder overmacht wordt onder meer verstaan de omstandigheid dat derden niet of niet tijdig voldoen aan hun verplichtingen, het weer, aardbevingen, rampen, oorlogen, brand, stroomstoring, verlies, diefstal of verloren gaan van gereedschappen of materialen, wegblokkades, pandemieën of stakingen. Partijen hebben in dit geval geen recht op vergoeding van de als gevolg van de opschorting geleden of te lijden schade.

 

13 OPZEGGING

13.1 Indien de Overeenkomst is aangegaan voor onbepaalde tijd kunnen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, tenzij dit schriftelijk uitdrukkelijk anders is bedongen, de Overeenkomst te allen tijde (tussentijds) per aangetekend schrijven opzeggen met inachtneming van een redelijke opzegtermijn, tenzij de redelijkheid en billijkheid zich tegen beëindiging of beëindiging op een dergelijke termijn verzetten.  

13.2 De Overeenkomst mag door ieder der partijen per aangetekend schrijven (tussentijds) worden opgezegd zonder inachtneming van een opzegtermijn indien ten minste één van de hierna genoemde situaties zich voordoet:

  1. de andere partij is in verzuim met de nakoming van de uit hoofde van de Overeenkomst op die partij rustende verplichting(en);
  2. ten aanzien van de andere partij is surseance van betaling of faillissement aangevraagd (c.q. aangegeven);
  3. ten aanzien van de andere partij is een aanvraag gedaan voor toepassing van de wettelijke schuldsanering natuurlijke personen;
  4. de andere partij verliest de beschikking over diens vermogen;

13.3 Indien tot (tussentijdse) opzegging is overgegaan door Opdrachtgever, heeft Opdrachtnemer recht op vergoeding ter compensatie van het bezettingsverlies alsmede van additionele kosten die zij redelijkerwijs moet maken ten gevolge van de opzegging van de Overeenkomst, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die hoofdzakelijk aan Opdrachtnemer zijn toe te rekenen, in welk geval Opdrachtgever gehouden zal zijn een vergoeding naar rato te voldoen aan Opdrachtnemer. Indien tot (tussentijdse) opzegging is overgegaan door Opdrachtnemer, heeft Opdrachtgever recht op medewerking van Opdrachtnemer bij overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan die opzegging ten grondslag liggen die hoofdzakelijk aan Opdrachtgever zijn toe te rekenen. Opdrachtnemer behoudt in alle gevallen van (tussentijdse) opzegging aanspraak op betaling van de declaraties voor door hem tot dan toe verrichte werkzaamheden, waarna aan de Opdrachtgever onder voorbehoud de voorlopige resultaten van de tot dan toe verrichte werkzaamheden ter beschikking zullen worden gesteld. Voor zover de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan Opdrachtgever in rekening gebracht en op voorhand aan Opdrachtnemer voldaan.

13.4 Bij tussentijdse beëindiging van de Overeenkomst dient ieder der partijen alle in bezit zijnde goederen, zaken en documenten die in eigendom toebehoren aan de andere partij, inclusief kopieën en andere afgeleiden daarvan, onverwijld aan die andere partij ter hand te stellen.

 

14 AANSPRAKELIJKHEID

14.1 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige schade verband houdend met door Opdrachtnemer verrichte werkzaamheden en/of geleverde producten en/of diensten, tenzij sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer.

14.2 Onder de in lid 1 van dit artikel uitgesloten schade valt onder meer edoch niet uitsluitend ook eventuele gevolgschade, waaronder stagnatieschade, storingsschade, verkoopverlies, gederfde inkomsten of gederfde winst, reputatieschade, transportkosten en reis- en verblijfkosten of enige andere vorm van schade.

14.3 In geval van een toerekenbare tekortkoming is Opdrachtnemer gehouden diens verplichtingen op grond van de Overeenkomst voor zover mogelijk alsnog na te komen.

14.4 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor eventuele fouten of tekortkomingen van (al dan niet door Opdrachtnemer ingeschakelde) derden. Opdrachtnemer is door Opdrachtgever gemachtigd om eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden te aanvaarden namens Opdrachtgever.

14.5 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die door toedoen of nalaten van Opdrachtgever is veroorzaakt, bijvoorbeeld doordat Opdrachtgever aan Opdrachtnemer onjuiste of onvolledige informatie heeft verstrekt.

14.6 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken van derden als gevolg van een gebrek in een product of dienst die door Opdrachtgever aan een derde is geleverd en die (mede) bestond uit door Opdrachtnemer geleverde producten en/of werkzaamheden en/of diensten. Opdrachtgever is gehouden alle voor Opdrachtnemer in dit verband geleden schade waaronder de (volledige) kosten van verweer te vergoeden.

14.7 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor elke aanspraak van derden met betrekking tot het gebruik van door of namens Opdrachtgever verstrekte adviezen, afbeeldingen, foto’s, tekeningen, berekeningen, ontwerpen, materialen, modellen en dergelijke. Opdrachtgever is gehouden alle voor Opdrachtnemer in dit verband geleden schade waaronder de (volledige) kosten van verweer te vergoeden.

14.8 Indien en voor zover Opdrachtnemer, met inachtneming van het in dit artikel bepaalde, alsnog contractueel en/of buitencontractueel aansprakelijk zou zijn voor schade, voortvloeiend uit of verband houdend met de uitvoering van opdrachten en eventuele tekortkomingen daarbij, is deze aansprakelijkheid te allen tijde beperkt tot het door Opdrachtgever betaalde factuurbedrag.

 

15 CONTRACTOVERNEMING

15.1 Het is Opdrachtgever niet toegestaan (enige verplichting uit) de Overeenkomst over te dragen aan derden, tenzij Opdrachtnemer hiermee schriftelijk uitdrukkelijk akkoord gaat. Opdrachtnemer is gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden. Opdrachtgever verbindt zich in ieder geval om alsdan alle terzake relevante (betalings)verplichtingen uit de Overeenkomst en deze algemene voorwaarden aan de derde op te leggen. Opdrachtgever blijft te allen tijde naast deze derde hoofdelijk aansprakelijk voor de bestaande en toekomstige verplichtingen uit de Overeenkomst, tenzij partijen expliciet anders overeenkomen.

15.2 In geval van contractoverneming vrijwaart Opdrachtgever Opdrachtnemer ter zake van alle aanspraken van derden die mochten ontstaan ten gevolge van een niet of onjuist nakomen van enige verplichting door Opdrachtgever uit de Overeenkomst, tenzij enige dwingende (inter-)nationale wet of regelgeving een dergelijke bepaling niet toestaat.

 

16 GEEN DERDENBEDING

De uitvoering door Opdrachtnemer van verstrekte opdrachten geschiedt uitsluitend ten behoeve van Opdrachtgever. Derden kunnen aan de uitvoering van de voor Opdrachtgever verrichte werkzaamheden geen enkel recht ontlenen.

 

17 TOEPASSELIJK RECHT EN FORUMKEUZE

17.1 Op alle Overeenkomsten tussen Partijen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

17.2 Tenzij Partijen schriftelijk uitdrukkelijk anders overeenkomen, worden alle geschillen die verband houden met de Overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer, beslecht door de bevoegde rechter in het arrondissement Limburg. Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, dan zullen de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van kracht blijven.